Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2017

Διαλέγουμε ασυνείδητα την εύκολη λύση και βλέπουμε ότι μας βολεύει




 έχουμε την έμφυτη τάση να ακολουθούμε τον εύκολο δρόμο, διαλέγουμε πάντα την εύκολη λύση -που βέβαια μακροχρόνια δεν αποδεικνύεται αποδοτική-
Δημιουργούμε επιφανειακές ανθρώπινες σχέσεις, αποφεύγουμε την ψυχική φθορά, την απώλεια ψυχικού δυναμικού και γενικά αποφεύγουμε να αντιμετωπίσουμε κάθε "δύσκολη κατάσταση"
Πρόκειται για τη γνωστή προσέγγιση, που ο Homer Simpson διδάσκει στον γιο του Bart «Αν κάτι είναι δύσκολο να το κάνετε, τότε δεν αξίζει να το κάνετε»
'If something is hard to do, then it's not worth doing'
Ερευνητές λένε ότι αυτή η τάση (άποψη ή προσέγγιση)  μπορεί στην πραγματικότητα να είναι έμφυτη (hardwired) στον εγκέφαλό μας και να εκδηλώνεται ασυνείδητα,  αυθόρμητα και χωρίς εσκεμμένη στρατηγική.
Λένε ακόμη ότι, αυτή η ανθρώπινη τάση είναι τόσο ισχυρή, που μπορεί ακόμα και να αλλάξει την εικόνα που νομίζουμε ότι βλέπουμε, για να κάνει πιο ελκυστική για εμάς, την ευκολότερη επιλογή.

Το μέγεθος της προσπάθειας που χρειάζεται να καταβάλλουμε για να καταφέρουμε κάτι, επηρεάζει αυτό που νομίζουμε ότι βλέπουμε, δηλαδή, είμαστε προκατειλημμένοι να θεωρούμε ως λιγότερο ελκυστικό, αυτό που αντιλαμβανόμαστε ως "δύσκολο"
όπως λέει ο Dr Nobuhiro Hagura,επικεφαλής της ομάδας "University College London, (UCL team)" (before moving to NICT in Japan)  "ο εγκέφαλος μας κάνει να πιστέψουμε ότι το φρούτο που κρέμεται πιο χαμηλά είναι πραγματικά και το πιο ώριμο"
"αυτό, όχι μόνο επιδρά και επηρεάζει την ανθρώπινη  συμπεριφορά, αλλά ακόμη μπορεί να αλλάζει την εικόνα που νομίζουμε  ότι βλέπουμε"
 Παραδοσιακά οι επιστήμονες θεωρούσαν ότι το οπτικό μας σύστημα, μας δίνει οπτικές-αντιληπτικές πληροφορίες χωρίς να επηρεάζει τις αποφάσεις μας. Τα νέα όμως κοινωνικά πειράματα δείχνουν μια εναλλακτική άποψη.

[The study was performed under an international collaboration between UCL, NICT (Japan) and Western University (Canada). The researchers were funded by the European Research Council, the Japan Society for the Promotion of Science, and the James S. McDonnell Foundation]

όπως μας ενημερώνει ο Professor Patrick Haggard (co-author της έρευνας από το ινστιτούτο γνωστικής νευροεπιστήμης "UCL Institute of Cognitive Neuroscience")
«Η ιδέα της «implicit nudge»*** είναι σήμερα δημοφιλής στις κυβερνήσεις και στους διαφημιστές.
***[ιδέα της σιωπηρής ώθησης (σκούντημα) που επηρεάζει τη συμπεριφορά του καταναλωτή, ιδέα της ασυνείδητης επιλογής κατεύθυνσης της οπτικής προσοχής ή της ασυνείδητης όρεξης (επιλογής) για ένα συγκεριμένο προϊόν]
"τα αποτελέσματα της έρευνας μας δείχνουν μεθόδους που μπορεί να αλλάξουν την ανθρώπινη συμπεριφορά ή τον τρόπο που ο κόσμος "κοιτάζει""
οι περισσότερες αλλαγές εστιάζουν στην προώθηση μιας επιθυμητής συμπεριφοράς, αλλά τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι άνθρωποι "βλέπουν" με έναν ορισμένο τρόπο και συμπεριφέρονται έτσι ώστε να συναντούν την μικρότερη αντίσταση, να ξοδεύουν την κατά το δυνατό ελάχιστη ενέργεια"
"ίσως ο γονέας που βάζει το βάζο με τα μπισκότα σε ένα υψηλό ράφι,  κάνει πραγματικά τα μπισκότα να φαίνονται λιγότερο νόστιμα στο παιδί που παίζει στο πάτωμα"

Για τη μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο eLife, συμμετείχαν συνολικά 52 άτομα.

Source: Chris Lane – University College London
Published online February 21 2017 doi:10.7554/eLife.18422
research for “Perceptual decisions are biased by the cost to act” by Nobuhiro Hagura, Patrick Haggard, and Jörn Diedrichsen in eLife

πηγές 21-2-17
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4246578/Humans-hard-wired-follow-path-resistance.html

http://www.ucl.ac.uk/news/news-articles/0217/210217-perception-effort
http://neurosciencenews.com/path-of-least-resistance-6139/


 https://www.flickr.com/photos/vickilghs_photos/203658560/




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υβριστικά σχόλια θα πηγαίνουν στα αζήτητα.