Η αρχαιοελληνική πολυθεϊστική θρησκεία της φυλής των Καλάς, η οποία έλκει την καταγωγή της από τους Μακεδόνες στρατιώτες του Μεγάλου Αλεξάνδρου, βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο από φανατικούς Ισλαμιστές.
Της Rebecca Conway
Μετάφραση: MacedoniaHellenicLand.Eu
Κοιλάδα Μπαμπορέτ, Πακιστάν- Φωλιασμένη ανάμεσα στις κοιλάδες του ορεινού βορειοδυτικού Πακιστάν, η μικροσκοπική θρησκευτική κοινότητα των Καλάς, που ισχυρίζεται καταγωγή από το στρατό του Μεγάλου Αλεξάνδρου, βρίσκεται υπό αυξανόμενη πίεση από εξτρεμιστές, οι οποίοι το έχουν βάλει σκοπό να τους προσυλητίσουν στο Ισλάμ.
Οι Καλάς, οι οποίοι αριθμούν μόλις 3.500 άτομα επί του πληθυσμού του Πακιστάν των 180 εκατομμυρίων κατοίκων, κατοικούν σε τρεις κοιλάδες κατά μήκος των συνόρων με το Αφγανιστάν. Εδώ και αιώνες ασκούν τον πολυθεϊσμό και θυσιάζουν ζώα, χωρίς παρεμβάσεις από τα μέλη της μουσουλμανικής πλειοψηφίας του Πακιστάν.
Τώρα όμως βρίσκονται κάτω από τον ολοένα και μεγαλύτερο κίνδυνο του προσηλυτισμού από μουσουλμάνους μαχητές ακριβώς απέναντι από τα σύνορα, και από μια σκληροπυρηνική ερμηνεία του Ισλάμ η οποία υφέρπει μέσα στην υπόλοιπη κοινωνία - όπως ανακάλυψε ο Pook Shireen.
Αφού έχασε τις αισθήσεις του κατά τη διάρκεια ενός αυτοκινητικού ατυχήματος, ένα νεαρό μέλος της παραστρατιωτικής οργάνωσης 'Πρόσκοποι Τσιτράλ' (Chitral Scouts) ξύπνησε για να διαπιστώσει ότι οι άνθρωποι που βρίσκονταν μαζί του τον είχαν προσηλυτίσει στο Ισλάμ.
"Μερικοί από τους μουσουλμάνους εδώ προσπαθούν να επηρεάσουν τους Καλάς ή να τους ενθαρρύνουν με το να τους διαβάζουν ορισμένους στίχους από το Κοράνι», είπε η μητέρα του, Σινγεράι Μπίμπι (Shingerai Bibi).
"Οι άντρες που ήταν μαζί του, διάβασαν στίχους του Κορανίου και στη συνέχεια, όταν ξύπνησε, του είπαν,'Είσαι προσηλυτισμένος τώρα το Ισλάμ.' Κι έτσι αλλαξοπίστησε."
Αυτό ήταν ένα σοκ για την οικογένειά του. Αλλά ήταν τυχερός σε σύγκριση με άλλες θρησκευτικές μειονότητες που απειλούνται από τον αυξανόμενο θρησκευτικό συντηρητισμό που αποσταθεροποιεί το Πακιστάν, έναν οπλισμένο με πυρηνικά σύμμαχο των ΗΠΑ.
Τον Μάιο του 2010, πάνω από 80 Αχμάντι, μέλη μιας μουσουλμανικής μειονότητας, που ωστόσο θεωρείται από το Πακιστάν ως μη μουσουλμανική, σκοτώθηκαν σε επιθέσεις σε δύο τζαμιά στη Λαχόρη.
Στη συνέχεια, φέτος τον Μάρτιο, ο υπουργός τών Χριστιανικών μειονοτήτων, Σαχμπάζ Μπατί (Shahbaz Bhatti), ο οποίος είναι επιφορτισμένος με την προστασία ομάδων όπως οι Καλάς, δολοφονήθηκε έξω από το σπίτι του στην πρωτεύουσα, Ισλαμαμπάντ, σε μια επίθεση της οποίας την ευθύνη ανέλαβαν οι πακιστανοί Ταλιμπάν.
Αρμονική συνύπαρξη
Οι καταπράσινες κοιλάδες των Καλάς, κάτω από τις χιονισμένες κορυφές του Χίντου Κους (Hindu Kush), αποτελούν μαγνήτη για τους τουρίστες, τόσο για το τοπίο όσο και για τους ανθρώπους, οι οποίοι είναι γηγενείς στην περιοχή.
Οι περισσότεροι Καλάς είναι ξανθοί και με ανοιχτόχρωμα μάτια, γεγονός το οποίο, όπως λένε, αποδεικνύει την καταγωγή τους από το στρατό του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που πέρασε από την περιοχή τον 4ο αιώνα π.Χ. για να εισβάλει στην Ινδία. Η κοινότητα παρασκευάζει το δικό της κρασί και οι γυναίκες δεν φορούν μαντίλα.
Ωστόσο, η ομαλή συνύπαρξη μεταξύ των Καλάς και των μουσουλμάνων έχει ξεθωριάσει τους τελευταίους μήνες και η περιοχή υποφέρει από πολλές θρησκευτικές εντάσεις οι οποίες καταστρέφουν και το υπόλοιπο Πακιστάν.
Οι προσηλυτισμοί προκαλούν διασπάσεις μεταξύ των Καλάς - όσοι προσηλυτίζονται γίνονται αμέσως απόβλητοι, ενώ από πολλούς περιγράφονται ως "νεκροί για τις οικογένειές τους."
"Όταν ένας Καλάς αλλαξοπιστήσει, δεν ζούμε μαζί τους στα σπίτια μας πια," είπε ο αγρότης Αζίλ Καν (Asil Khan), καθισμένος στο μπαλκόνι ενός γείτονα.
"Οι γιορτές μας και ο πολιτισμός μας διαφέρουν. Δεν μπορούν να συμμετέχουν στις γιορτές μας ή στον τρόπο που ζούμε."
Κάποιοι στην περιοχή ανησυχούν τόσο πολύ ώστε πιστεύουν ότι ο διαχωρισμός είναι ο μόνος τρόπος για να προστατευτούν οι Καλάς.
"Θα πρέπει να διώξουμε τους μουσουλμάνους από την κοιλάδα για να κάνουμε περισσότερο χώρο για τους Καλάς", δήλωσε ο Σοχόρ Γκιούλ, μέλος της συνοριακής αστυνομίας από την φυλή των Καλάς, ο οποίος ζει στην κοιλάδα Ρουμπούρ. "Αυτή η περιοχή θα πρέπει να είναι μόνο για εμάς. Δεν μας αρέσουν αυτοί οι προσηλυτισμοί. Διαταράσσουν τον πολιτισμό μας και τις γιορτές μας και μειώνουν τους αριθμούς μας."
Το θέμα των γιορτών των Καλάς προβάλλεται συχνά σε αυτές τις στενές κοιλάδες, όπου οι προσεγμένες καλλιέργειες καλαμποκιού καλύπτουν όλη την επίπεδη γη που υπάρχει, και τα ξεχωριστά ξύλινα σπίτια των Καλάς καλύπτουν τα τείχη της κοιλάδας.
Οι γιορτές των Καλάς, είτε με κίνητρο την εποχιακή αλλαγή, είτε για να προσευχηθούν για μια καλή συγκομιδή, περιλαμβάνουν υπνωτικό χορό και θυσίες ζώων, που τροφοδοτούνται από το κρασί με το οποίο οι Καλάς στολίζουν τις συγκεντρώσεις τους.
Οι προσηλυτισμένοι στο Ισλάμ λένε ωστόσο ότι αυτές οι τελετουργίες επιταχύνουν την απόφαση τους να αποχωρήσουν από τους Καλάς.
"Το κύριο λάθος στον πολιτισμό των Καλάς είναι αυτές οι γιορτές", δήλωσε ο 29χρονος προσηλυτισμένος Ρεχμάτ Ζαρ (Rehmat Zar). "Όταν πεθάινει κάποιος κρατούν το σώμα του στο σπίτι για τρεις ημέρες."
Οι Μουσουλμάνοι θάβουν συνήθως τους νεκρούς την ημέρα που πεθαίνουν.
Ο Ζαρ πρόσθεσε σχετικά με τους Καλάς: "Σφάζουν έως και εκατό κατσίκια και η οικογένεια πενθεί - αλλά όσοι είναι γύρω τους, γιορτάζουν, χτυπώντας τύμπανα, πίνοντας κρασί και χορεύοντας. Γιατί το γιορτάζουν αυτό; Αυτό είναι λάθος."
Δεν αισθάνονται όμως το ίδιο όλοι οι μουσουλμάνοι της περιοχής.
Ο Κάρι Μπαρχατουλάχ (Qari Barhatullah) είναι ο ιμάμης, ή ιερέας, στο τζαμί Masjid στο χωριό Σικαναντέχ (Shikanandeh) που βρίσκεται στην κοιλάδα Μπαμπορέτ.
Τονίζει ότι πολλοί από τους μουσουλμάνους της κοιλάδας θεωρούν σημαντικές τις συνεισφορές των Καλάς στην τουριστική βιομηχανία της περιοχής και υποστηρίζει ότι οι γιορτές των Καλάς τελούνται παράλληλα με τις δικές τους.
Παραδέχεται όμως ότι υπάρχει ένταση μεταξύ των δύο κοινοτήτων. Τα ακάλυπτα κορίτσια των Καλάς, που φορούν πολύχρωμες και καπέλα που φτιάχνουν στο σπίτι, μεγαλώνουν δίπλα στις μουσουλμάνες γυναίκες που είναι καλυμένες από την κορυφή μέχρι τα νύχια με την μπούργκα.
Τα κορίτσια των Καλάς είναι επίσης ελεύθερα να παντρευτούν αυτόν που οι ίδιες επιλέγουν, σε μια χώρα που οι προκαθορισμένοι γάμοι είναι κοινοί.
"Υποστηρίζουμε τους Καλάς - το Ισλάμ μας διδάσκει το σεβασμό των άλλων θρησκειών - αλλά υπάρχουν άνθρωποι εδώ, ίσως δεν είναι τόσο μορφωμένοι - που δεν τους αρέσουν οι Καλάς λόγω της θρησκείας τους," είπε ο Μπαρχατουλάχ.
Ο Άκραμ Χουσείν (Akram Hussain) επιβλέπει το Kalasha Dur, ένα πολιτιστικό κέντρο αφιερωμένο στην προώθηση και την προστασία του πολιτισμού των Καλάς, ένα εκπληκτικό κτίριο, κομψά δημιουργημένο με σκαλιστά ξύλινα δοκάρια και πέτρα, όπου εκπαιδεύονται παιδιά των Καλάς. Στεγάζει επίσης μια βιβλιοθήκη, ιατρείο και μουσείο, τα οποία είναι ανοικτό τόσο για τους Καλάς όσο και για τις μουσουλμανικές κοινότητες.
"Μερικοί από τους μουσουλμάνους εδώ δεν θέλουν να εκπαιδεύονται οι Καλάς. Δεν θέλουν να αποκτούμε μόρφωση", είπε.
Ο Χουσείν ανησυχεί ωστόσο ότι η κοινότητα και ο πολιτισμός των Καλάς θα εξαφανιστούν λόγω της έλειψης περισσότερων σχολείων που να εξυπηρετούν αποκλειστικά τους Καλάς.
"Υπάρχουν λίγοι δάσκαλοι Καλάς και δεν υπάρχουν σχολεία για τα μεγαλύτερα παιδιά, έτσι πηγαίνουν στα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μαθαίνουν για το Ισλάμ. Οι μουσουλμάνοι εκπαιδευτικοί τους κάνουν πλύση εγκεφάλου. Λένε στα παιδιά ότι το Ισλάμ είναι ο μόνος σωστός τρόπος και ότι εμείς πηγαίνουμε στην κόλαση", είπε.
Ένας επαρχιακός εκπρόσωπος δήλωσε ότι η περιφερειακή κυβέρνηση χρηματοδοτεί αναπτυξιακά έργα για τους Καλάς και ότι το Πακιστάν έχει δεσμευτεί να προστατεύσει την μοναδική κληρονομιά τους.
"Έχουμε δώσει 15 εκατομμύρια ρουπίες (110,296.74 λίρες) σε διάστημα τριών ετών για έργα όπως η βελτίωση του οδικού δικτύου, συστήματα ύδρευσης και κοινοτικά κέντρα", δήλωσε ο Αχμάντ Χασάν. "Ό,τι λένε πως χρειάζονται οι Καλάς."
Άλλοι όμως στις κοιλάδες των Καλάς υποστηρίζουν ότι πρέπει να σταματήσει η ανάπτυξη και επιμένουν ότι πρέπει να συνεχιστεί η υιοθέτηση του Ισλάμ, παρά την επίδραση που θα έχει κάτι τέτοιο στον πολιτισμό των Καλάς.
Ο Ρεχμάτ Ζαρ λέει ότι ο τελικός στόχος του είναι να ασπαστεί ολόκληρη η κοινότητα του το Ισλάμ.
"Κάνω ό,τι μπορώ για να προσηλυτίσω πολλούς Καλάς ο ίδιος. Προσπαθώ να προσηλυτίσω όσους μπορώ", είπε.
"Οι άνθρωποι που προσπαθούν να διατηρήσουν τον πολιτισμό των Καλάς κάνουν λάθος. Διαπράττουν ένα λάθος. Οι Καλάς θα πρέπει να ασπαστούν το Ισλάμ, διότι αυτή είναι η πραγματική και τελευταία θρησκεία."
Αφού έχασε τις αισθήσεις του κατά τη διάρκεια ενός αυτοκινητικού ατυχήματος, ένα νεαρό μέλος της παραστρατιωτικής οργάνωσης 'Πρόσκοποι Τσιτράλ' (Chitral Scouts) ξύπνησε για να διαπιστώσει ότι οι άνθρωποι που βρίσκονταν μαζί του τον είχαν προσηλυτίσει στο Ισλάμ.
"Μερικοί από τους μουσουλμάνους εδώ προσπαθούν να επηρεάσουν τους Καλάς ή να τους ενθαρρύνουν με το να τους διαβάζουν ορισμένους στίχους από το Κοράνι», είπε η μητέρα του, Σινγεράι Μπίμπι (Shingerai Bibi).
"Οι άντρες που ήταν μαζί του, διάβασαν στίχους του Κορανίου και στη συνέχεια, όταν ξύπνησε, του είπαν,'Είσαι προσηλυτισμένος τώρα το Ισλάμ.' Κι έτσι αλλαξοπίστησε."
Αυτό ήταν ένα σοκ για την οικογένειά του. Αλλά ήταν τυχερός σε σύγκριση με άλλες θρησκευτικές μειονότητες που απειλούνται από τον αυξανόμενο θρησκευτικό συντηρητισμό που αποσταθεροποιεί το Πακιστάν, έναν οπλισμένο με πυρηνικά σύμμαχο των ΗΠΑ.
Τον Μάιο του 2010, πάνω από 80 Αχμάντι, μέλη μιας μουσουλμανικής μειονότητας, που ωστόσο θεωρείται από το Πακιστάν ως μη μουσουλμανική, σκοτώθηκαν σε επιθέσεις σε δύο τζαμιά στη Λαχόρη.
Στη συνέχεια, φέτος τον Μάρτιο, ο υπουργός τών Χριστιανικών μειονοτήτων, Σαχμπάζ Μπατί (Shahbaz Bhatti), ο οποίος είναι επιφορτισμένος με την προστασία ομάδων όπως οι Καλάς, δολοφονήθηκε έξω από το σπίτι του στην πρωτεύουσα, Ισλαμαμπάντ, σε μια επίθεση της οποίας την ευθύνη ανέλαβαν οι πακιστανοί Ταλιμπάν.
Αρμονική συνύπαρξη
Οι καταπράσινες κοιλάδες των Καλάς, κάτω από τις χιονισμένες κορυφές του Χίντου Κους (Hindu Kush), αποτελούν μαγνήτη για τους τουρίστες, τόσο για το τοπίο όσο και για τους ανθρώπους, οι οποίοι είναι γηγενείς στην περιοχή.
Οι περισσότεροι Καλάς είναι ξανθοί και με ανοιχτόχρωμα μάτια, γεγονός το οποίο, όπως λένε, αποδεικνύει την καταγωγή τους από το στρατό του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που πέρασε από την περιοχή τον 4ο αιώνα π.Χ. για να εισβάλει στην Ινδία. Η κοινότητα παρασκευάζει το δικό της κρασί και οι γυναίκες δεν φορούν μαντίλα.
Ωστόσο, η ομαλή συνύπαρξη μεταξύ των Καλάς και των μουσουλμάνων έχει ξεθωριάσει τους τελευταίους μήνες και η περιοχή υποφέρει από πολλές θρησκευτικές εντάσεις οι οποίες καταστρέφουν και το υπόλοιπο Πακιστάν.
Οι προσηλυτισμοί προκαλούν διασπάσεις μεταξύ των Καλάς - όσοι προσηλυτίζονται γίνονται αμέσως απόβλητοι, ενώ από πολλούς περιγράφονται ως "νεκροί για τις οικογένειές τους."
"Όταν ένας Καλάς αλλαξοπιστήσει, δεν ζούμε μαζί τους στα σπίτια μας πια," είπε ο αγρότης Αζίλ Καν (Asil Khan), καθισμένος στο μπαλκόνι ενός γείτονα.
"Οι γιορτές μας και ο πολιτισμός μας διαφέρουν. Δεν μπορούν να συμμετέχουν στις γιορτές μας ή στον τρόπο που ζούμε."
Κάποιοι στην περιοχή ανησυχούν τόσο πολύ ώστε πιστεύουν ότι ο διαχωρισμός είναι ο μόνος τρόπος για να προστατευτούν οι Καλάς.
"Θα πρέπει να διώξουμε τους μουσουλμάνους από την κοιλάδα για να κάνουμε περισσότερο χώρο για τους Καλάς", δήλωσε ο Σοχόρ Γκιούλ, μέλος της συνοριακής αστυνομίας από την φυλή των Καλάς, ο οποίος ζει στην κοιλάδα Ρουμπούρ. "Αυτή η περιοχή θα πρέπει να είναι μόνο για εμάς. Δεν μας αρέσουν αυτοί οι προσηλυτισμοί. Διαταράσσουν τον πολιτισμό μας και τις γιορτές μας και μειώνουν τους αριθμούς μας."
Το θέμα των γιορτών των Καλάς προβάλλεται συχνά σε αυτές τις στενές κοιλάδες, όπου οι προσεγμένες καλλιέργειες καλαμποκιού καλύπτουν όλη την επίπεδη γη που υπάρχει, και τα ξεχωριστά ξύλινα σπίτια των Καλάς καλύπτουν τα τείχη της κοιλάδας.
Οι γιορτές των Καλάς, είτε με κίνητρο την εποχιακή αλλαγή, είτε για να προσευχηθούν για μια καλή συγκομιδή, περιλαμβάνουν υπνωτικό χορό και θυσίες ζώων, που τροφοδοτούνται από το κρασί με το οποίο οι Καλάς στολίζουν τις συγκεντρώσεις τους.
Οι προσηλυτισμένοι στο Ισλάμ λένε ωστόσο ότι αυτές οι τελετουργίες επιταχύνουν την απόφαση τους να αποχωρήσουν από τους Καλάς.
"Το κύριο λάθος στον πολιτισμό των Καλάς είναι αυτές οι γιορτές", δήλωσε ο 29χρονος προσηλυτισμένος Ρεχμάτ Ζαρ (Rehmat Zar). "Όταν πεθάινει κάποιος κρατούν το σώμα του στο σπίτι για τρεις ημέρες."
Οι Μουσουλμάνοι θάβουν συνήθως τους νεκρούς την ημέρα που πεθαίνουν.
Ο Ζαρ πρόσθεσε σχετικά με τους Καλάς: "Σφάζουν έως και εκατό κατσίκια και η οικογένεια πενθεί - αλλά όσοι είναι γύρω τους, γιορτάζουν, χτυπώντας τύμπανα, πίνοντας κρασί και χορεύοντας. Γιατί το γιορτάζουν αυτό; Αυτό είναι λάθος."
Δεν αισθάνονται όμως το ίδιο όλοι οι μουσουλμάνοι της περιοχής.
Ο Κάρι Μπαρχατουλάχ (Qari Barhatullah) είναι ο ιμάμης, ή ιερέας, στο τζαμί Masjid στο χωριό Σικαναντέχ (Shikanandeh) που βρίσκεται στην κοιλάδα Μπαμπορέτ.
Τονίζει ότι πολλοί από τους μουσουλμάνους της κοιλάδας θεωρούν σημαντικές τις συνεισφορές των Καλάς στην τουριστική βιομηχανία της περιοχής και υποστηρίζει ότι οι γιορτές των Καλάς τελούνται παράλληλα με τις δικές τους.
Παραδέχεται όμως ότι υπάρχει ένταση μεταξύ των δύο κοινοτήτων. Τα ακάλυπτα κορίτσια των Καλάς, που φορούν πολύχρωμες και καπέλα που φτιάχνουν στο σπίτι, μεγαλώνουν δίπλα στις μουσουλμάνες γυναίκες που είναι καλυμένες από την κορυφή μέχρι τα νύχια με την μπούργκα.
Τα κορίτσια των Καλάς είναι επίσης ελεύθερα να παντρευτούν αυτόν που οι ίδιες επιλέγουν, σε μια χώρα που οι προκαθορισμένοι γάμοι είναι κοινοί.
"Υποστηρίζουμε τους Καλάς - το Ισλάμ μας διδάσκει το σεβασμό των άλλων θρησκειών - αλλά υπάρχουν άνθρωποι εδώ, ίσως δεν είναι τόσο μορφωμένοι - που δεν τους αρέσουν οι Καλάς λόγω της θρησκείας τους," είπε ο Μπαρχατουλάχ.
Ο Άκραμ Χουσείν (Akram Hussain) επιβλέπει το Kalasha Dur, ένα πολιτιστικό κέντρο αφιερωμένο στην προώθηση και την προστασία του πολιτισμού των Καλάς, ένα εκπληκτικό κτίριο, κομψά δημιουργημένο με σκαλιστά ξύλινα δοκάρια και πέτρα, όπου εκπαιδεύονται παιδιά των Καλάς. Στεγάζει επίσης μια βιβλιοθήκη, ιατρείο και μουσείο, τα οποία είναι ανοικτό τόσο για τους Καλάς όσο και για τις μουσουλμανικές κοινότητες.
"Μερικοί από τους μουσουλμάνους εδώ δεν θέλουν να εκπαιδεύονται οι Καλάς. Δεν θέλουν να αποκτούμε μόρφωση", είπε.
Ο Χουσείν ανησυχεί ωστόσο ότι η κοινότητα και ο πολιτισμός των Καλάς θα εξαφανιστούν λόγω της έλειψης περισσότερων σχολείων που να εξυπηρετούν αποκλειστικά τους Καλάς.
"Υπάρχουν λίγοι δάσκαλοι Καλάς και δεν υπάρχουν σχολεία για τα μεγαλύτερα παιδιά, έτσι πηγαίνουν στα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μαθαίνουν για το Ισλάμ. Οι μουσουλμάνοι εκπαιδευτικοί τους κάνουν πλύση εγκεφάλου. Λένε στα παιδιά ότι το Ισλάμ είναι ο μόνος σωστός τρόπος και ότι εμείς πηγαίνουμε στην κόλαση", είπε.
Ένας επαρχιακός εκπρόσωπος δήλωσε ότι η περιφερειακή κυβέρνηση χρηματοδοτεί αναπτυξιακά έργα για τους Καλάς και ότι το Πακιστάν έχει δεσμευτεί να προστατεύσει την μοναδική κληρονομιά τους.
"Έχουμε δώσει 15 εκατομμύρια ρουπίες (110,296.74 λίρες) σε διάστημα τριών ετών για έργα όπως η βελτίωση του οδικού δικτύου, συστήματα ύδρευσης και κοινοτικά κέντρα", δήλωσε ο Αχμάντ Χασάν. "Ό,τι λένε πως χρειάζονται οι Καλάς."
Άλλοι όμως στις κοιλάδες των Καλάς υποστηρίζουν ότι πρέπει να σταματήσει η ανάπτυξη και επιμένουν ότι πρέπει να συνεχιστεί η υιοθέτηση του Ισλάμ, παρά την επίδραση που θα έχει κάτι τέτοιο στον πολιτισμό των Καλάς.
Ο Ρεχμάτ Ζαρ λέει ότι ο τελικός στόχος του είναι να ασπαστεί ολόκληρη η κοινότητα του το Ισλάμ.
"Κάνω ό,τι μπορώ για να προσηλυτίσω πολλούς Καλάς ο ίδιος. Προσπαθώ να προσηλυτίσω όσους μπορώ", είπε.
"Οι άνθρωποι που προσπαθούν να διατηρήσουν τον πολιτισμό των Καλάς κάνουν λάθος. Διαπράττουν ένα λάθος. Οι Καλάς θα πρέπει να ασπαστούν το Ισλάμ, διότι αυτή είναι η πραγματική και τελευταία θρησκεία."
http://www.swissinfo.ch/eng/news/international/Conversions_threaten_Pakistans_Macedonian_tribe.html?cid=31389016
macedoniahellenicland
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υβριστικά σχόλια θα πηγαίνουν στα αζήτητα.