Τρίτη 12 Αυγούστου 2008

Μύθοι και Αλήθειες για το μάθημα των Θρησκευτικών


Κωνσταντίνος Χολέβας, Πολιτικός Επιστήμων

Περί τά τέλη Ιουλίου τ.ε. μία εγκύκλιος του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας καί Θρησκευμάτων προκάλεσε συζητήσεις καί ἀντιδράσεις ἀπό τόν ἐκκλησιαστικό καί τόν ἐκπαιδευτικό χῶρο.


Ἐνῶ μέχρι σήμερα ἀπηλλάσσοντο ἀπό τά Θρησκευτικά οἱ αλλόθρησκοι καί οἱ ἑτερόδοξοι μαθητές, ἄν βεβαίως τό ἤθελαν, ἡ νέα Ἐγκύκλιος ορίζει ὅτι ὁ ὁποιοσδήποτε μπορεῖ νά ἀπαλλαγεῖ μέ μία ἁπλῆ δήλωση τῶν γονέων, χωρίς νά ἐξηγεῖ τούς λόγους, καί τοῦτο διότι «εἶναι ἀπαίτηση τῆς Εὐρ. Ἑνώσεως».

Τίς ὧρες πού γράφονται αὐτές οἱ γραμμές ἀναμένεται διευκρινιστική Ἐγκύκλιος τοῦ Ὑπουργείου, ὅμως ἤδη ἄνοιξε ὁ ἀσκός τοῦ Αἰόλου.

Πολλοί Ἕλληνες ἀνησυχοῦν, διότι βλέπουν μία σειρά κτυπημάτων κατά τῆς ἐθνικῆς, θρησκευτικῆς καί πολιτιστικῆς μας ταυτότητος ξεκινῶντας ἀπό τήν ἀποτυχημένη –εὐτυχῶς- ἀπόπειρα ἀφελληνισμοῦ τῆς Ἱστορίας στήν Στ΄ Δημοτικοῦ, περνῶντας ἀπό τήν ἐμφανῆ γλωσσική ἔνδεια τῶν νέων, προχωρῶντας πρός τήν ὑποβάθμιση τῶν Ὀρθοδόξων Θρησκευτικῶν καί ... μή χειρότερα! Σχετικῶς μέ τό θέμα τῆς απαλλαγῆς μαθητῶν ἀπό τά Θρησκευτικά μέ ἁπλῆ δήλωση τῶν γονέων ἔχω τίς ἀκόλουθες παρατηρήσεις:

Α) Δέν μπορώ νά δεχθῶ ὅτι εἶναι εὐρωπαϊκή ἐντολή νά μήν ἀποκαλύπτονται γραπτῶς οἱ λόγοι ἀπαλλαγῆς ἀπό τά Θρησκευτικά . Ἄν ἴσχυε αὐτό, τότε θά ἔπρεπε ἡ Εὐρ. Ἕνωση καί ἡ πολυπράγμων Ἀρχή Προστασίας Προσωπικῶν Δεδομένων νά εἶχαν πρό πολλοῦ διαμαρτυρηθεῖ γιά τήν ἀπαλλαγή τῶν Μουσουλμάνων τῆς Θράκης ἀπό τίς ἐξετάσεις στά Πανεπιστήμια καί ΤΕΙ, ἡ ὁποία γίνεται μέ ρητή δήλωση τοῦ θρησκεύματός τους.

Ὅταν οἱ μαθητές καί οἱ μαθήτριες τῆς Γ΄ Λυκείου συμπληρώνουν τό ἔντυπο συμμετοχῆς στίς Πανελλήνιες ἐξετάσεις, ὑπάρχει καί ἕνα τετραγωνάκι τό ὁποῖο ἐρωτᾶ: Εἶσθε μέλος τῆς μουσουλμανικῆς μειονότητος; Ὅποιος ἀπαντήσει ΝΑΙ, ἀπαλλάσσεται ἀπό τό ἄγχος τῶν ἐξετάσεων καί οἱ γονεῖς του ἀπαλλάσσονται ἀπό τά ἔξοδα τῶν Φροντιστηρίων.

Οἱ Μουσουλμανόπαιδες εἰσάγονται σέ ὅποια Σχολή θέλουν μέχρι ποσοστοῦ 0,5% ἐπί τοῦ συνολικοῦ ἀριθμοῦ εἰσακτέων. Μέ τόν ἴδιο τρόπο διορίζονται σέ Δημόσιες ὑπηρεσίες ἐκτός διαδικασίας ΑΣΕΠ.

Πρόκειται γιά σαφῆ περίπτωση δημοσίας δηλώσεως θρησκεύματος ἐπί δημοσίου ἐγγράφου.

Αὐτό δέν ἐνοχλεῖ τούς προστάτες τῶν Προσωπικῶν Δεδομένων στήν Ἑλλάδα καί στήν Εὐρώπη. Μόνον τά Ὀρθόδοξα Θρησκευτικά τούς ἐνοχλοῦν;

Β) Εκείνο, τό ὁποῖο προσωπικά μέ προβληματίζει εἶναι ὅτι τό μέτρο ἐφαρμόζεται στήν Ἑλλάδα μέ τρόπο λανθασμένο, διότι οἱ μαθητές πού ἀπαλλάσσονται ἀπό τά Θρησκευτικά βγαίνουν στήν αὐλή καί παίζουν μπάσκετ κλπ. Αρα δημιουργεῖται ἕνα κίνητρο «τεμπελιᾶς», τό ὁποῖο ἴσως ὠθήσει ἀκόμη καί μαθητές Ὀρθοδόξους νά ζητοῦν ἀπαλλαγή ἀπό τό μάθημα αὐτό.

Ἀντιθέτως στήν Ἱσπανία καθώς καί στά λεγόμενα Εὐρωπαϊκά Σχολεῖα, δηλαδή τά σχολεῖα πού χρηματοδοτεῖ ἡ Εὐρ. Ἕνωση γιά τά παιδιά τῶν ὑπαλλήλων της, τό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν (ὁμολογιακό καί ὄχι θρησκειολογικό) ἔχει ὡς ἐναλλακτική λύση ἕνα μάθημα Ἠθικῆς ἤ Φιλοσοφίας, τό ὁποῖο ἐξετάζεται, βαθμολογεῖται καί συνήθως εἶναι δυσκολότερο ἀπό τά Θρησκευτικά.
Πρέπει, λοιπόν, καί στήν χώρα μας νά ἰσχύσει τό ἐναλλακτικό μάθημα γιά ὅσους ἀπαλλάσσονται ἀπό τά Θρησκευτικά.

Γ) Η δικαιολογία οτι τό μάθημα έχει κατηχητικό χαρακτῆρα καί ὅτι ἡ Κατήχηση εἶίαι ἔργο μόνο τῆς Ἐκκλησίας δέν εὐσταθεῖ. Τά σημερινά βιβλία Θρησκευτικῶν -κατόπιν ὑποδείξεως τοῦ Παιδαγωγικοῦ Ἰνστιτούτου- δίνουν ἔμφαση σέ μία ἐγκυκλοπαιδική –κοινωνιολογική προσέγγιση ἐμπλουτισμένη μέ κάποια στοιχεῖα Ὀρθοδοξίας καί πόρρω ἀπέχουν τῆς Κατηχήσεως.

Ἐξ ἄλλου σέ μία εὐνομούμενη πολιτεία τό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν ἐξυπηρετεῖ εὐρύτερους παιδαγωγικούς καί κοινωνικούς σκοπούς καί θά ἔπρεπε ἡ ἴδια ἡ Πολιτεία νά τό προστατεύει καί νά τό ἀξιοποιεῖ ὡς μέσον ἠθικοποιήσεως καί κοινωνικοποιήσεως τῶν πολιτῶν της.

Σέ μία ἐποχή διαφθορᾶς καί σκανδάλων μόνο ἕνα μάθημα Θρησκευτικών βασισμένο στήν Ὀρθόδοξη Χριστιανική Πίστη μπορεῖ νά δώσει πρότυπα ἀλληλεγγύης, αὐτοθυσίας, ἀνθρωπισμοῦ καί ὑπερβάσεως τοῦ ἀτομισμοῦ.

Ἡ διδασκαλία τοῦ Εὐαγγελίου καί τῶν Πατέρων, τό μαρτύριο καί ἡ μαρτυρία τῶν Ἁγίων, ἠ ἐθνική καί παιδευτική προσφορά τοῦ Πατροκοσμᾶ, εἶναι ἀπαραίτητα διδάγματα γιά νά μαλακώσει ἡ ἀγχωμένη ψυχή τῶν νέων μας. Μέ τήν στήριξη τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν καί μέ μία γενικότερη ἀναβάθμιση τῆς ανθρωπιστικῆς παιδείας (Ἀρχαία Γραμματεία, Ἱστορία, διδασκαλία σοβαρῶν καί ὄχι περιθωριακῶν Λογοτεχνῶν) θά δημιουργήσουμε μία κοινωνία μέ ἀρχές καί ἀξίες καί θά πλάσουμε νέους μέ δημοκρατικό ἦθος, κοινωνική ὑπευθυνότητα καί ὑγιῆ πατριωτισμό μακρυά ἀπό ρατσισμούς καί μισαλλοδοξίες.

Δ) Γιά όσους ἀναζητοῦν νομικά ἐπιχειρήματα γιά τό ἐν λόγῳ ζήτημα θυμίζω τό αρθρο 1, παράγραφος 3 τοῦ ἰσχύοντος Συντάγματος.

Ἡ διάταξη αὐτή, ἡ ὁποία ΔΕΝ αναθεωρεῖται, ἀναφέρει ὅτι «ὅλες οἱ ἐξουσίες πηγάζουν ἀπό τόν Λαό, υπάρχουν ὑπέρ τοῦ Λαοῦ καί τοῦ Ἔθνους καί ἀσκοῦνται ὅπως ὁρίζει τό Σύνταγμα».

Βλέπουμε ὅτι οἱ ἐξουσίες ὑπάρχουν, δηλαδή πρέπει νά λειτουργοῦν, ὄχι μόνον ὑπέρ τοῦ Λαοῦ, ἀλλά καί τοῦ Ἔθνους.

Τό Ἔθνος ἔχει διάσταση γεωγραφική (Κύπρος, Β. Ἤπειρος, Ἀπόδημοι κ.ἄ.) καί διάσταση ἱστορική –πολιτιστική. Δηλαδή περιλαμβάνει τό ὅμαιμον, τό ὁμόγλωττον, τό ὁμόθρησκον καί τά ὁμότροπα ἤθη κατά τόν κλασσικό ὁρισμό τοῦ Ἡροδότου.

Ὅλες, ἑπομένως, οἱ κρατικές λειτουργίες καί πρωτίστως ἡ Παιδείαφείλουν νά στηρίζουν καί νά ἀναδεικνύουν τήν ἱστορική μας συνείδηση, τήν διαχρονική πορεία τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας, τήν Ὀρθόδοξη Χριστιανική κληρονομιά καί τήν πολιτιστική μας ταυτότητα.

Εἶναι δέ ὑποχρέωση κάθε δημοκρατικοῦ πολίτη νά ἀπαιτεῖ μέ κάθε νόμιμο μέσο τήν πιστή τήρηση τοῦ Συντάγματος.

6 σχόλια:

  1. Ο ηρωικός πατρο-Κοσμάς σύστηνε ελληνικά σχολεία και όχι ανθελληνικές σαουλοσυναγωγές!
    Οι οπαδοί του μεσανατολίτικου σκιάχτρου του γιάχβε, μήπως μπορούν καλύτερα να δώσουν μια απάντηση γιατί επιμένουν 17 αιώνες μετά από τον μισέλληνα γενοκτόνο Κωνσταντίνο και τους συνεχιστές του (ένας από τους οποίους εξόντωσε τους Έλληνες Ακρίτες...), να εκφοβίζουν τον ηρωικότερο λαό της γής, που έχει εξαντληθεί να ταΐζει τεμπελχανάδες;
    Μήπως πιστεύουν ότι αύριο θα τους ταΐσουν οι σταυροφόροι, οι ταλιμπάν ή οι ψοφομακαβαίοι;
    Και πώς θα εξελληνίσουμε αμερικανόδουλους και μουσουλμάνους στη Θράκη, με το να αφρίζουν μερικοί ότι η Βαλκανική συμφιλίωση που επεδίωξε ο Ρήγας και το 1821 είχε δήθεν σκοπό να κάνει τους άπληστους δεσποτάδες (με φωτεινές εξαιρέσεις των Σαλώνων και άλλους που αισθάνονταν πάνω απ΄όλα Έλληνες) νέους αγάδες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. πες τα ανώνυμε!
    αρκετά με το τρεις θρησκείες της ερήμου... όχι μόνο γιατί γεννήθηκαν στην έρημο αλλά γιατί κάνουν έρημο τη ψυχή του ανθρώπου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμε χαίρομαι που δείχνετε το αληθινό πρόσωπο του διχασμού του ελληνισμού που επιδιώκετε.

    Ας δούμε τι κατάφερε ο Πατροκοσμάς μέσα στη σκλαβιά, την άγνοια και την ανέχεια των ραγιάδων:

    να χτιστούν 210 Ελληνικά Σχολεία (!!!) και να αρχίσουν τη λειτουργία τους άλλα 1.100 κατώτερα!!!

    να φτιάσει 4.000 κολυμβήθρες με χρήματα πλουσίων ώστε να μπορούν να Βαπτίζονται τα πάμφτωχα Ελληνόπουλα της σκλαβωμένης Πατρίδος

    να ελευθερώσει 1.500 Χριστιανές παραμάνες από τα παλάτια των πασάδων και των μπέηδων

    να μπολιαστούν με προτροπές του χιλιάδες άγρια δέντρα και να μετατραπούν σε καρποφόρα

    να δοθούν πάνω από 500.000 κομβοσχοίνια και σταυρουδάκια στους Χριστιανούς για τη στερέωση και την πνευματική τους ενίσχυση

    να στερεωθούν, να Εξομολογηθούν και να επανέλθουν στην ευσέβεια εκατομμύρια άνθρωποι!

    να θεριέψει η Πίστη στο Χριστό και η ελπίδα στην Ελευθερία του Γένους, για την οποία κήρυττε παντού

    να σταματήσουν τα εβραϊκών συμφερόντων παζάρια της Κυριακής, να γίνεται ο ευλογημένος Εκκλησιασμός την Κυριακή και τα παζάρια το Σάββατο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οι 2 πρωτες αναρτησεις ειναι αναξιες λογου και σχολιασμου.Αν δε το εχετε καταλαβει,εσεις οι δηθεν "αρχαιολατρες" ειστε τα δεκανικια εκεινων που επιδιωκουν πληρη θρσηεκυτικο αποχρωματισμο της χωρας μας,με αμεση συνεπεια την απωλεια εθνικης ταυτοτητας.Σας χρησιμοποιουν αλλα εσεις το χαβα σας.Κι επιτελους κοψτε το παραμυθι του δηθεν "εβραιοχριστιανισμου",αφου οι εβραιοι μισουν καθετι χριστιανικο και ειδικα ορθοδοξο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τι "αρχαιολάτρες" σου φάνηκε πως είδες, dim;
    Για το κυριότερο, ότι δηλαδή "Ελληνικό είναι να μη φοβάσαι και να μη φοβίζεις (εκτός όταν πρέπει να φοβίσεις επιτιθέμενους=βαρβάρους)", δε λέτε τι ακριβώς κατάφερε ο φοβικός γιαχβισμός (με δεκάδες αλληλομισούμενα παρακλάδια), παραδίδοντας την Πόλη και ό,τι άλλο πρόλαβε επί αιώνες, έχοντας εξοντώσει χιλιάδες άφοβους Έλληνες, που η πλειονότητά τους "θεούς" αποκαλούσε φυσικά φαινόμενα και δεν υπήρξε θρησκόληπτη ούτε στη Σαλαμίνα, ούτε στα γλέντια της, και χάρη στους οποίους βρίζετε τους ευεργέτες τής ανθρωπότητας...
    Πώς θα διχαστούν οι σημερινοί πατριώτες, "εκδικητή", αφού η αφοβία είναι συμφιλιωτική ενώ ο φανατισμός καταστροφικός;
    Μήπως φοβάστε που το δεσποταριό χάνει υποταγμένους;
    Και για την εξόντωση των Ακριτών, μήπως μάθατε ποια βεντέτα την έκανε, "μετά φόβου γιαχβέ";
    Ή μήπως επιμένετε να αποκαλείτε "θεό" το εγώ σας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Απαντώ στον ανώνυμο 13 Αύγουστος 2008 6:38 μμ

    Ο μόνος φανατισμός που διακρίνω είναι στα λεγόμενά σου. Προσωπικά δεν έχω κανέναν φανατισμό με την θρησκεία και αγαπώ εξίσου την αρχαία Ελλάδα. Φυσικά τα απαξιωτικά επίθετα που χρησιμοποιείτε για τον Χριστό είναι γνωστά. Όπως επίσης και όλα όσα έγιναν κακώς, δήθεν εις το Όνομα του Χριστού, σας γίνονται άλλοθι για να δείχνετε μένος. Σε αυτή την υστερία αδυνατώ να ακολουθήσω τον οποιονδήποτε αρχαιολάτρη που μοναδικό σκοπό έχει τον διχασμό του λαού της πατρίδας μου, όπως αντίστοιχα δεν θα ακολουθήσω και κανένα θρησκόληπτο φερέφωνο που σπέρνει διχόνοια.

    Με ενδιαφέρουν Έλληνες του σήμερα που ό,τι και αν πιστεύουν δεν διχάζουν πάνω από όλα και δρουν υπέρ της Ελλάδας. Και ο χριστιανισμός είναι μέρος του ελληνικού λαού είτε μας αρέσει είτε όχι. Οποιαδήποτε στροφή εναντίον της επίσημης θρησκείας της πατρίδας μου έχει ύποπτα κίνητρα και μόνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υβριστικά σχόλια θα πηγαίνουν στα αζήτητα.