Οι Ελληνες παρ΄ ότι δεν συμμετέχουν στην ενοριακή ζωή, λένε ότι κατανοούν τα εκκλησιαστικά κείμενα των Ακολουθιών του Πάσχα και ότι την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας διακατέχονται από κατάνυξη, ευλάβεια, αγάπη και γαλήνη. Στη φωτογραφία πιστοί στην περιφορά του επιταφίου σε εκκλησία του Παγκρατίου
Ερευνα της Κάπα Research δείχνει ότι το 51,3% πιστεύει στην ανάσταση των νεκρών
ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ
Αρρηκτα συνυφασμένος με την Ορθοδοξία και τον Ελληνισμό, ο εορτασμός του Πάσχα φαίνεται ότι αποτελεί για τους Ελληνες την αφορμή για την επιστροφή στις ρίζες, τη συνέχιση των εθίμων και την ενίσχυση της θρησκευτικής πίστης τους.
Στην έρευνα της Κάπα Research που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του «Βήματος» οι 6.579 Ελληνες που συμμετείχαν στη δημοσκόπηση εντός και εκτός συνόρων δηλώνουν ότι πιστεύουν στην Ανάσταση των νεκρών, ότι στη συντριπτική τους πλειονότητα παρακολουθούν τη Μεγάλη Παρασκευή και το Μέγα Σάββατο της Ακολουθίας του Επιταφίου και της Αναστάσεως.
Παρ΄ ότι δεν συμμετέχουν στην ενοριακή ζωή, λένε ότι κατανοούν τα εκκλησιαστικά κείμενα των Ακολουθιών του Πάσχα και ότι την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας διακατέχονται από κατάνυξη, ευλάβεια, αγάπη και γαλήνη.
Ο πανηγυρικός εορτασμός της Ανάστασης για τους Ελληνες είναι συνυφασμένος με την επιστροφή στις ρίζες, καθώς η συντριπτική πλειονότητα γιορτάζει ακούγοντας δημοτικά τραγούδια, διατηρεί τα έθιμα των κόκκινων αβγών, του οβελία, τη μαγειρίτσα και τα τσουρέκια. Ακόμη δηλώνει ότι κατά τη διάρκεια της γιορτής προτιμά να βρίσκεται στον τόπο καταγωγής του, καθώς και ότι ζει τις ημέρες αυτές όπως και κατά τη διάρκεια των παιδικών χρόνων του.
Το Πάσχα για τη συντριπτική πλειονότητα αποτελεί μια γιορτή που δεν έχει εμπορευματοποιηθεί και εκτιμά ότι συμβάλλει στη διατήρηση της ελληνικής ταυτότητας.
Επίσης μέσα από τις απαντήσεις των ερωτηθέντων φαίνονται οι προσδοκίες που έχουν οι Ελληνες από τον νέο Αρχιεπίσκοπο κ. Ιερώνυμο, από τον οποίο αναμένουν να αφήσει το δικό του στίγμα και να βελτιώσει τις σχέσεις Εκκλησίας και Κράτους.
Η ανάσταση των νεκρών
Η ανάσταση των νεκρών αποτελεί τη σημαντικότερη διδασκαλία του χριστιανισμού την οποία δείχνει να ασπάζεται το 51,3% των ερωτηθέντων. Συγκεκριμένα, στο ερώτημα «προσωπικά,πιστεύετε στην ανάσταση των νεκρών;» το 28,5% δηλώνει «ναι» και το 22,8% «μάλλον ναι». Αντίθετα, το 21,9% απαντά «όχι» και το 17,7% «μάλλον όχι».
Το 84% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι πηγαίνει στην εκκλησία κατά τη διάρκεια της Ανάστασης και το 71,5% στον Επιτάφιο. Το 29,5% των ερωτηθέντων νηστεύει και εξομολογείται, ενώ το 26% λέει ότι πηγαίνει στους ναούς καθ΄ όλη τη διάρκεια των Ακολουθιών της Μεγάλης Εβδομάδας.
Ωστόσο σχεδόν το 70% απ΄ όσους πηγαίνουν στους ναούς το βράδυ της Ανάστασης τονίζουν ότι αποχωρούν από την Εκκλησία αμέσως μετά το «Χριστός Ανέστη». Συγκεκριμένα, στο ερώτημα «το βράδυ της Ανάστασης παρακολουθείτε όλη τη Λειτουργία,πηγαίνετε από την αρχή της Λειτουργίας και αποχωρείτε μετά το “Χριστός Ανέστη” ή προτιμάτε να πηγαίνετε απλά όταν ακούγεται το “Χριστός Ανέστη”;» οι Ελληνες δηλώνουν: το 39,15% «πηγαίνω απλά όταν ακούγεται το “Χριστός Ανέστη”» και το 31,5% «πηγαίνω από την αρχή και αποχωρώ μετά το “Χριστός Ανέστη”». Αντίθετα, μόλις το 21,7% παρακολουθεί όλη τη Λειτουργία της Αναστάσεως.
Ακόμη οι Ελληνες τονίζουν ότι κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας διακατέχονται από θρησκευτική κατάνυξη το 47,6%, ευλάβεια το 18,6%, αγάπη το 18,6%, ηρεμία το 18,2%, γαλήνη το 11,9% και φιλανθρωπία μόλις το 5,9%.
Αρρηκτα συνδεδεμένο με παραδόσεις και έθιμα τα οποία παραμένουν αναλλοίωτα επί αιώνες, οι ερωτηθέντες σε ποσοστό 90% θεωρούν ότι «το Πάσχα συμβάλλει στη διατήρηση της ελληνικής ταυτότητας και της παράδοσης και στη μετάδοσή τους στις νεότερες γενιές», αφού το 64,9% δηλώνει «ναι» και το 25,1% «μάλλον ναι».
Με κόκκινα αβγά, σούβλες, μαγειρίτσα και δημοτικά τρα γούδια οι Ελληνες επιλέγουν σταθερά και σε μεγάλη πλειονότητα να γιορτάζουν το Πάσχα. Ετσι το 84% βάφει κόκκινα αβγά, το 65,8% ψήνει αρνί, το 47,6% φτιάχνει μαγειρίτσα και το 41,6% φτιάχνει κουλούρια και τσουρέκια.
Τα ακούσματα των δημοτικών τραγουδιών φαίνεται ότι θα κυριαρχήσουν καθ΄ όλη τη διάρκεια των εορταστικών γευμάτων, καθώς στην έρευνα δηλώνεται ότι το 41,4% θα ακούσει δημοτική μουσική, το 12,4% λαϊκά και ρεμπέτικα, ενώ το 34,1% δεν φαίνεται να έχει κάποια συγκεκριμένη προτίμηση.
Ακόμη θεωρούν ότι το Πάσχα δεν έχει εμπορευματοποιηθεί και το 52,5% δηλώνει ότι ο εορτασμός «είναι ίδιος με αυτόν των παιδικών χρόνων» τους. Αντίθετα, το 46,6% εκτιμά ότι «έχει αλλάξει λόγω του σύγχρονου ρυθμού ζωής».
Οσο για το πού θα γιορτάσουν το Πάσχα οι Νεοέλληνες, σύμφωνα με τη δημοσκόπηση το 41,6% θα βρεθεί στον τόπο καταγωγής, το 38% στον τόπο κατοικίας του και μόλις το 19,4% σε κάποιο άλλο μέρος. Μάλιστα όλα αυτά φαίνεται ότι λίγο- πολύ αποτελούν πάγιες πεποιθήσεις των Ελλήνων.
Σε ανάλογη δημοσκόπηση που διεξήγαγε το 2006 «Το Βήμα», το 86% των ερωτηθέντων δήλωνε ότι πηγαίνει στην εκκλησία στην Ανάσταση, το 83,8% ότι βάφει αβγά, το 80,4% ότι πηγαίνει στον Επιτάφιο και το 77,2% ότι ψήνει αρνί.
Πηγή:Το Βήμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υβριστικά σχόλια θα πηγαίνουν στα αζήτητα.